Yritykset ja yhteisöt tarvitsevat Suomi.fi-valtuudet Kelan asiointipalveluiden käyttöön. Valtuudet tulee hoitaa kuntoon tämän vuoden aikana, jotta asiointipalveluita voi käyttää myös jatkossa. Jos asiointi estyy, viivästyy myös etuuspäätöksien saaminen, mikä voi vaikuttaa merkittävästi paitsi yrityksien ja yhteisöjen myös henkilöasiakkaiden talouteen.
Suomi.fi-palvelu korvaa Katso-palvelun 31.12.2020
Noin 18 000 yrityksen, yhdistyksen, säätiön, seurakunnan ja kunnan asiointi Kelan sähköisissä palveluissa katkeaa 1.1.2021, jos Y-tunnusten vastuuhenkilöt eivät valtuuta Kelan asiointipalvelujen käyttäjiä Suomi.fin Valtuudet-palvelussa vuoden loppun mennessä.
Katso-valtuuksilla voi asioida vielä vuoden loppuun saakka. Suurin osa valtuuksia antavista tahoista pystyy ottamaan Suomi.fi-valtuudet käyttöön omatoimisesti verkossa.
Viivästyksiä etuusasioiden käsittelyyn
Kelan asiointipalveluissa on asioinut vuoden aikana yli 30 000 työnantajana toimivaa yritystä ja yhteisöä. Näistä vain noin 40 prosenttia, eli noin 12 000 käyttäjää, on antanut valtuuksia Suomi.fin Valtuudet-palvelussa. Kelalla ei ole mahdollisuutta seurata siirtymätilannetta Y-tunnuksittain, minkä vuoksi juuri niitä käyttäjiä, joilta tunnukset puuttuvat, ei voida suoraan muistuttaa.
Jos valtuuksia ei hoideta ajoissa kuntoon, asiointi estyy ja sen myötä viivästyy myös etuuspäätöksien saaminen. Viivästymisellä voi olla merkittäviä vaikutuksia yrityksien ja yhteisöjen talouteen, mutta myös henkilöasiakkaat saattavat kärsiä tilanteesta. Esimerkiksi jos työnantaja ei ilmoita ajoissa työntekijänsä palkkatietoja sairausajan tai äitiysvapaan ajalta, työntekijä saa päätöksen etuudestaan myöhässä.